×

Registrera dig som ny användare

5 tips för en lyckad intervju

1. Innan intervjun är det viktigt att i god tid ha förberett dokument som du behöver ha med dig på intervjun. Ta reda på den exakta platsen och tiden för intervjun samt namnet på intervjuaren. 

2. Uppdatera dig inte bara om fakta och siffror om företaget du ska träffa utan även om din nuvarande eller tidigare arbetsgivare. Detta då du förväntas veta en hel del om företaget du arbetar på eller tidigare arbetat på. 

3. Kom ihåg att en intervju är en process där båda parter ska försöka avgöra om rollen är rätt. Intervjuaren kommer att försöka avgöra om du är rätt person för rollen och du bör fråga dig om just denna arbetsgivare är den utmaning du söker för möjlighet till karriärutveckling. 

4. Se till att vara förberedd på att kunna svara på olika typer av frågor. Dels frågor som handlar om ditt intresse för rollen och dina karriärmål, dels beskrivande frågor som ska kunna svara på hur du agerar och resonerar i olika situationer. Du bör även känna dig säker på att du kan svara på frågor direkt kopplade till ditt CV och kunna exemplifiera din kunskap från din karriär. 

5. Även om du är väl förberedd inför intervjun uppstår oftast nervositet då det är första mötet. En bra start kan då vara att låta intervjuaren sätta tonen på intervjun och att sedan försöka följa den.